Dagens debatt

Okej nu har jag precis kollat på debatt på svt och jag tänker göra min röst hörd i frågan om minkarna!
Vi människor är rovdjur!
Jag känner att om jag vill bära päls så får jag bära päls!

Jag älskar djur, alla som känner mig vet att jag värnar om allt som har med djur att göra! Kollar jag på film där djur görs illa så gråter jag ofta eller blir ledsen iaf!
Men jag tycker inte synd om minkarna! Konstigt kankse, men jag tycker att man får änvända pälsar!

Vi mördar djur för att äta, vi mördar djur för päls vi mördar djur för skojs skull (jakt)
vad är det för skillnad på att mörda grisar och minkar!??!
Djur är djur! Jag tror inte att minkarna lider särskilt mycket för dem har aldrig upplevt något annat än dem där burarna!
Dem vet ju inte att det finss frihet! Kan man lida av något man inte vet om?!?!? NEJ DET KAN MAN INTE!

Jag älskar djur OCH jag älskar päls!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hoppas du inser att med din logik menar du att barn som lever under urusla förhållanden inte lider- de har ju aldrig upplevt något annat.

2010-10-08 @ 15:08:46
Postat av: Anonym

Nej men nu är det inte barn jag pratar om!

barn under urusla förhållanden ser hur barn som inte har det lever! Klart dem lider då! men minkarna har aldrig levt i frihet dem vet inte vad dem går miste om!

2010-10-08 @ 17:09:10
Postat av: anonym 2

Åter till barnen, spädbarn.. som precis är nyfödda, är det okej att döda dom? skulle du kunna döda ett litet barn (om den skulle haft päls) eftersom att den inte vet bättre? lika ska vara lika, man ska inte döda djur för pälsen. sen att du har en päls, och kanske gillar den, visst. men det är fortfarande inte okej att bara döda, för i mitt exempel är det exakt samma mening.



Skillnaden är att minkar är djur, och den industrin (kanske även du) skiter fullständigt i dom för att dom är djur!



förklara gärna mer om du inte håller med!

2010-10-08 @ 17:41:21
Postat av: becca

Nej jag tycker bara att päls är snyggt och att det är så här världen ser ut och jag tänker inte skämmas för det!

Jag tror och jag hoppas att minkuppfödarna följer djurskyddsagen för jag vill ju inte dem något illa egentligen! Sen tycker jag att det är lite överdrivet att jämföra minkar med barn! Det säger sig självt att man inte dödar barn!



Kul att du reagerar tycker jag!



2010-10-08 @ 18:22:52
Postat av: anonym 2

Precis, så egentligen handlar det inte om pälsen. utan det handlar om att folk inte bryr sig ett skit om djuren, och det är det som är själva grejen.



varför ska det vara en självklarhet att inte döda barn? jag menar, minkar har också en funktion i alla samhällen, vilka vet jag dock inte. men det är som att värdelösa myror eller flugor faktiskt fyller en funktion.



men det är ju människan som erövrar, för djur kan inte prata. och människorna skiter fullständigt i om minkarna i det här fallet har känsel, de kan ju inte prata. och när dom föds i dessa burar så har de ju faktiskt ingen val, så det kommer alltid till människan. hur bra är vi egentligen?



som du sa, ett barn som lever i dåliga förhållanden får chansen att se andra barn som inte gör det. men vi människor låter inte ens minkar få uppleva det, då tycker jag att det är illa.



minkar får inte ens chansen, och det bestämmer människorna. så här långt har jag faktiskt aldrig resonerat, men det är faktiskt synd om minkarna eftersom att vi förbjuder dem. vi föder upp dom för att döda, för pälsen. vi ger dom inte en chans i världen, och alla ska ha rätt till det. människa som djur, vi är alla lika mycket värda.



och nu har jag skrivit en bok, och hoppas att du förstår vad jag menar!

2010-10-08 @ 19:24:04
Postat av: becca

absolut förstår jag vad du menar! Jag förstår allas resonemang och håller med om en del ni skriver! Jag tycker bara inte att allt ska gå till överdrift med att hata allt inom pälsindustrin!



2010-10-08 @ 21:21:42
Postat av: anonym 2

det förstår jag, jag har själv päls.. dock inte mink, och jag hatar inte en person som går runt med äkta päls. det är skitsnyggt, men som sagt, det finns en baksida till allt.

2010-10-08 @ 21:29:40
Postat av: erika

samhället förändras och vi människor behöver inte längre vara rovdjur, äta kött, för att överleva dagen. Vi klarar oss bra på vegetabiliskt protein, jag är själv vegetarian och jag saknar inte att äta kött. Men om du nu måste äta kött så ät minkarnas kött då också, ta vara på allting, inte bara pälsen! precis så som man slaktar kor och grisar för kött och gör skinnjackor av deras skinn och godis av inälvorna. annars är det ett sådant fruktansvärt slöseri.

dessutom hävdar du att minkarna inte lider eftersom de inte vet vad frihet är men du påstår också att vi människor är rovdjur? alltså att vi har jaktinstinkt osv. vi kan även känna på oss när något är fel: vi kan bli rädda och vi kan känna glädje. Och dessa djur har faktiskt också instinkter som dessa, kolla bara på din hund.

"Jag värnar om allt som har med djur att göra"

Ja, förutom de djur som du tycker är okej att slaktas. det får du absolut tycka men påstå inte att det vore en trevlig upplevelse att slaktas, varken för en människa eller ett djur! och idag gör man ju även allt för att effektivisera kött/pälsindustrin genom att pumpa djuren på hormoner och så vidare. Oavsett vad djurskyddslagar säger så vore det lögn att hävda att detta är etiskt försvarbart, oavsett om det handlar om djur i allmänhet eller om en gris som fötts upp för scans räkning.

Dessutom är det inte alls bra ur ett miljöperspektiv.

Hoppas du får en tankeställare av detta. kram

2010-10-09 @ 20:08:12
Postat av: becca

det verkar som om du missade ett inlägg efter det om minkarna där jag sa att allt jag skrEv i detta inlägg inte var så genom tänkt!

Däremot tänker jag njuta av att äta kött och av att använda päls=)

2010-10-09 @ 20:22:55
Postat av: johanna

mitt i natten och orkar inte läsa igenom allt. Men vad är det för jävla jämförelse med djur och ett litet barn?

Vi människor är rovdjur, andra djur dödar andra djur, men inte fan dödar dom sina barn för det.

2010-10-10 @ 00:36:24
Postat av: erika

det gjorde jag inte, men som jag förstod det så har du inte redogjort vilka åsikter i detta inlägg som du eventuellt har tagit tillbaka?



hur som helst, jag förväntade mig inte att du skulle helomvända dina åsikter angående djurplågeri. Men faktum kvarstår att genom att bära päls stöttar man pälsindustrin som idag är fruktansvärd. Titta på en video från en minkfarm och se sedan om du kan fortsätta bära päls med samma positiva inställning.

2010-10-11 @ 21:31:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0